Adó 1% felajánlás Állatvédelemre! Adóbevalláskor 1%-hoz az adószám: 18464654-1-06
A tanzániai kormány júniusi bejelentése arról, hogy országutat épít a Szerengetin keresztül, amelyet az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete, az UNESCO 1981-ben természeti világörökségnek nyilvánított, azonnal nemzetközi felhördülést váltott ki. Környezetvédelmi és idegenforgalmi szervezetek emelték fel szavukat a terv ellen, de a világhálón is megmozdultak a természetbarátok: egy internetes oldalon 3900 tiltakozó aláírás gyûlt össze, a Facebook közösségi portálon több mint 14 600 fõs protestáló csoport alakult.
Richard Leakey kenyai környezetvédõ szerint az országúttal nemcsak az a baj, hogy akadályt képez, és sok állatot elgázolhatnak, hanem megkönnyíti az orvvadászatot, és a forgalom miatt gyorsabban elterjedhetnek a nem õshonos, betolakodó növények, valamint az állatbetegségek.
A Szerengeti Nemzeti Parkot anyagilag támogató és vezetésével szorosan együttmûködõ majna-frankfurti természetvédelmi szervezet, a The Frankfurt Zoological Society (FZS) szintén hevesen bírálta az elképzelést. "Mivel Afrikában óriási ütemben bõvül a kereskedelem, a forgalom néhány éven belül jelentõsen növekedni fog, emiatt teherautók százai haladnak majd át naponta a Szerengetin" - hangsúlyozta közleményében a szervezet.
Az FZS alternatívaként egy olyan útvonalat vázolt fel, amely délrõl szegélyezné a Szerengetit: "ötször annyi embernek válna hasznára, mint a tervezett országút, és ugyanúgy alkalmas lenne a nagy regionális központok összekapcsolására".
A tanzániai hatóságok azonban minden áron ragaszkodnak a mostani tervhez, amely alapján már 2012 elején hozzáfognak az országút megépítéséhez. Jakaya Kikwete tanzániai elnök, aki nemzetközileg elismert környezetvédõ, legutóbbi, júliusban elhangzott beszédében védelmébe vette a kormányt. "A kabinet arra törekszik, hogy bármilyen idõjárási körülmények között használható utakkal kösse össze az ország minden térségét, és az érintett övezetnek a népessége is megérdemli a jó infrastruktúrát" - mondta.
Hangsúlyozta, hogy az országút Szerengetin áthaladó szakasza kavicsos lesz, és a megvalósíthatósági tanulmányok szerint nem befolyásolja majd a "nagy vándorlást".
A kormány a környezetvédõket ostorozza azért, mert nem törõdnek a Tanzánia északkeleti részén lakókkal, akiknek most több mint 400 kilométert kell kerülniük, ha el akarnak jutni az ország gazdasági fõvárosába, Dar es-Salaamba.
Leakey azonban fenntartja álláspontját. "Ha nem lenne más alternatíva, el lehetne fogadni az elnök érvelését, de így felmerül a gyanú, hogy a tanzániai kormánynak valami homályos érdeke fûzõdik a jelenlegi tervhez" - fogalmazott.