A washingtoni egyetem kutatócsoportja Dr. Luigi Fontana vezetésével arra jutott, hogy a nyers ételeken élő vegetáriánusoknak alacsony kalória és fehérjebevitelük miatt alacsony a testtömegindexük, és alacsony a testük zsírszázaléka. A testtömegindex egy nemzetközileg elfogadott mérési módja a testmagasság és testsúly arányának. Az alacsony testtömegindex arra utal, hogy a személynek nagy eséllyel törékenyek a csontjai. A kutatócsoport 18 olyan személyt vizsgált meg, aki átlag 3 és fél éve szigorú nyersétel vegetáriánus, és egyiküknél sem talált csontritkulásra utaló jeleket. A nyers vegetáriánusok kizárólag növényi eredetű táplálékot esznek, mely nincs főzve vagy másképpen feldolgozva, tehát elsősorban zöldségeket, gyümőlcsöket, magvakat.
A vegetarianizmus másik veszélye a D vitamin hiány, mely szintén fontos a csontok erőnlétéhez. A vegetáriánusok nem esznek tejterméket, így fennáll a veszélye, hogy nem jutnak elég D vitaminhoz. A D vitamint a bőr állítja elő, amikor napfény éri. A vizsgálatok alapján a vegetáriánusok éppen, hogy magas D vitamin szintet mutattak. Ezzel szemben a vegetáriánusoknak alacsony volt a C-reaktív fehérjeszintjük, az a gyulladáskeltő molekula, melyet a szívbetegségekkel hoznak összefüggésbe. A kutatók nem propagálják a nyersétel diétát, de abban egyetértenek, hogy a rák és szívbetegség kockázatának fokozottan kitett embereknek több zöldséget és gyümölcsöt és egészmagvakat javallott fogyasztani.
(nethirlap) |